Dessa små projekt byggdes nånstans mellan 10-15 års ålder med lite hjälp utav pappa men jag stod givetvis för grovjobbet, vad annars ? Dom fungerade även som startskott för alla mina andra projekt. Här lärde jag mig att svetsa och utföra enklare renovering utav en motor samt att felsöka en motor men även hur allting annat fungerar på en bil.
En bubbla ifrån 63 inhandlades för 1000kr, det var precis att den fick plats på släpvagnen.

Ratt och säte inhandlades på skroten. Sätena kom ifrån en nyare bubbla och ratten ifrån en kraschad bil, tror nån försökt o köra rally men den! Observera reflexerna, man måste ju vara säker !

Det var här jag lärde mig grunderna för att dra el, på "instrumentpanelen" i mitten så finns det startknapp, av/på för tändning samt även en liten knappt för att lysa upp "bränslemätaren" som består utav en plastslang som dragits utanpå "tanken".

En riktigt våldsam maskin på ca 34 våldsamma hästkrafter, men den gick rätt bra ändå då den blivit av med lite vikt ! Motorn monterades ner och fick sig en ordentlig rengöring ca 40 åra utav asfaltstänk var det endast stålborste mejsel som klarade av, de tog en sommar av och till att få rent alla plåtar samt motorblock... Cylindrarna honades och kolvarna fick nya kolvringar, ventilerna slipades men en sån där " renovera ventilerna själv sats " . Bränsle pumpen fick bytas då den började läcka och skickade bensin rakt ner i oljan. Avgasröret som monterades gav motorn ett riktigt vasst ljud, tyckte jag iallafall! Efter denna lilla renovering så gick motorn riktigt bra. Karossen skruvades av och den återstående plattan kortades på ca en 40-50 cm.

Vad kan passa bättre att terrorisera byn med än en trehjuling med röjsågsmotor och en tolvårig grabb? Jag har ännu inte hittat något bättre då motorn lät över iallafall halva byn då den gick på maxvarv konstant. I början så var det en ståmodell men det byggde jag snabbt om till ett "chopper" stuk. Det började med en bräda att sitta på som de sen byggdes vidare på med ett ryggstöd och styret förlängdes så att man kunde luta sig bak ordentligt!
65cc 5hk och 10 000rpm gjorde att denna skapelse fick tyngas ner med en sten i korgen för att inte lyfta framhjulet och åka ner i diket då den endast drevs på ett hjul. Max farten var på 43 km/h enligt cykelmätaren som monterats.
No comments:
Post a Comment